Plantekasser på Kirke Hyllinge Skole

Byg plantekasser på jeres skole, som I kan bruge til at dyrke urter og grøntsager i. Læs, hvordan de på Kirke Hyllinge Skole har bygget deres egne kasser og brugt dem i undervisningen.
Plantekasser på Kirke Hyllinge Skole

Hvad

På Kirke Hyllinge Skole har de en grøn vision om at give deres elever et godt kendskab til den lokale natur og et bredere perspektiv på natur og miljø gennem skolens undervisning.

Derfor har de bygget og etableret plantekasser på skolens område, og eleverne har på den måde lært om arter af insekter, planter og deres naturlige samarbejde.

Plantekasserne øger samtidigt skolens biodiversitet ved at danne hjemsted for bl.a. sommerfugle og bier.

Hvem

Plantekasser på Kirke Hyllinge Skole_sommerfugl

På Kirke Hyllinge Skole har særligt 4. og 6. klasse været involveret i at bygge og klargøre plantekasserne. Sammen med en lærer, som har grønne fingre og teknisk snilde, har de i faget Håndværk og Design skåret træ og samlet plantekasserne.

Efterfølgende har de fyldt jord i kasserne, plantet urter og plantefrø og produceret skilte med billeder og forklaring af urter og sommerfugle.

Hvordan

En stor del af deres arbejde med at bygge og klargøre plantekasserne har foregået i faget Håndværk og Design. De har brugt plantefrø fra TagTomat til at dyrke planter og blomster, som de har bestilt som medlem af Grøn Skole-programmet. Derudover har de også selv købt planter og urter til plantekasserne.

På Kirke Hyllinge Skole har de selv betalt deres plantekasser. Mangler I finansiering til at købe materialer til plantekasser på jeres skole, så kan I måske få støtte fra Udlodningsmidler til friluftsliv.

Læs mere om udlodningsmidler, og hvordan I søger her

Et godt råd

På Kirke Hyllinge Skole har de selv bygget deres plantekasser. Skolens hovedansvarlige for plantekasserne vil anbefale andre skoler, som gerne vil anlægge plantekasser, at I lader én med teknisk snilde lede arbejdet.

Mangler I råd og vejledning til at bygge plantekasser på jeres skole, kan I se en beskrivelse og video fra XL-BYG her

Den kan måske hjælpe jer med at komme i gang med at anlægge plantekasser på jeres skole.

Grøn Skole temaer: Natur, Skolehaver

Plantekasse på Kirke Hyllinge Skole
Fakta om Kirke Hyllinge Skole

Kirke Hyllinge Skole ligger i Kirke Hyllinge i Lejre Kommune mellem Roskilde og Holbæk. Skolen har 403 elever fra 0.-9. klasse. De har været medlem af Grøn Skole siden 2003, og de har fået Det Grønne Flag 10 gange.

Skolens grønne råd består af 20 elever og én lærer, som i fællesskab planlægger og arrangerer skolens grønne arbejde. Ud over at have anlagt plantekasser i skoleåret 2022/2023 har de også bl.a. deltaget i Projekt Edison og en lokal affaldsindsamling.

Muleposer af flag_Skolen på Nyelandsvej_Grøn By temauge
Gør skolens temauge grøn og sæt fokus på grønne aktiviteter på tværs af hele skolen. Læs, hvordan Skolen på Nyelandsvej har gjort og få inspiration til jeres næste temauge.
Børn laver bål i Randers Friskoles ude-SFO
På Randers Friskole og Børnehus flyttede de deres SFO udenfor, mens Corona-pandemien rasede. Det blev så stor en succes, at de aldrig flyttede den indenfor igen. Læs her, hvordan de gjorde.
børn undersøger farver i naturen
Flere hundrede grundskoler er del af Grøn Skole-programmet, og alle steder bliver det lavet kreative og udviklende grønne indsatser. Som inspiration har vi samlet en række eksempler til jer.