Inspiration og materialer

Grøn Skole tilbyder forskellige undervisningsmaterialer og undervisningsforløb, der er gratis for de tilmeldte skoler. Her linker vi også til samarbejdspartneres tilbud, som I kan få glæde af.

Øvrig inspiration finder du under hvert tema, hvor du også kan finde links til relevante hjemmesider.

Bæredygtiged ikon
Find inspiration til jeres Grøn Skole-arbejdet i programmets 12 temaer. Det giver jer en ramme om og organisering af årets grønne arbejde med en fælles sag. Se eksempelvis temaet Natur.
Plastikaffald fra FCG4 DCPL
Lav dit eget plastiklaboratorie på skolen og genanvend plastik sammen med dine elever, og undervis dem hermed i cirkulær ressourceforbrug gennem hands-on undervisning.
Humlebi
Gør jeres skolegård grøn og øg biodiversiteten. Vi har samlet en masse tips og information om, hvordan I kan give biodiversiteten og de vilde arter en håndsrækning på jeres skole.
Skoleklasse i Tanzania
Tag dine elever med på en virtuel rejse til Afrika og oplev klimaforandringer i et børneperspektiv. I får her et helt konkret eksempel på, hvorfor FN's 17 verdensmål er vigtige, og hvorfor det er vigtigt, at verden er fælles om at opfylde målene.
Aspeøstershat fra TagTomat
Friluftsrådet gav i efteråret 2023 grønne skoler mulighed for at dyrke østershatte i kaffegrums. Et sjovt forløb som lærer eleverne, hvordan de kan benytte affald som vækstmedie, følge processen og lære om svampe - og som en ekstra bonus høste de velsmagende østershatte.
Grow Like Tormorrow
Lav en temadag med inspiration fra grønne rollemodeller inden for iværksætteri. Dagen kan præsentere eleverne for de muligheder, de har for en karrierevej med grøn innovation, men undervisningen kan tilpasses, så det passer lige til jer.
Børns Naturdannelse skolehave
Hvad er naturdannelse? Og hvordan ser det ud i praksis? Her er 4 film, der viser, hvordan undervisningen kan være med til at give børn og unge naturdannelse.
TagTomat_Kongens_Koekkenhave_Kristine-Kiilerich
Dyrk jeres egne krydderurter, grøntsager eller blomster. Få økologiske frø af god kvalitet til jeres havesæson i 2024. Tilbud gælder kun for medlemmer af Grøn Skole-programmet.
Den vilde naturlog
Sæt fokus på biodiversitet med Den Vilde Naturlog og lav undersøgelser af levesteder, smådyr og planter i nærområdet. Materialet kan bruges fleksibelt, og der er en version til indskoling og mellemtrin.
løbende børn i skov
Friluftsliv gør børn gladere og klogere. Det styrker deres motorik, læring og personlige udvikling. Friluftsrådet arbejder for, at friluftsliv kommer på skoleskemaet for alle elever.
Illustration af Den lille Naturlog
Den lille Naturlog er et hæfte til brug i undervisningen, der er særlig god til 0.-5. klasse. Det er en personlig logbog udformet til at støtte op om og fastholde elevernes oplevelser med og i naturen.
adgang relle og mulle opgaveløb
Relle og Mulle er et opgaveløb til skoleklasser, hvor børn kan lære alt om, hvad de må og ikke må i naturen.