Klimaforandringer

Den globale opvarmning er et aktuelt emne, der hænger sammen med vores energiforbrug. Hvordan kan vi handle bedst muligt lokalt, nationalt og internationalt?
På billedet ses en isbjørn, der rækker tunge

Atmosfæren er, med sin sammensætning af gasser som fx CO2, et beskyttende lag mod verdensrummets kulde. Men noget tyder på, at denne sammensætning ændrer sig, så den gennemsnitlige temperatur på Jorden stiger. CO2 er en drivhusgas, som bl.a. stammer fra vores stigende forbrug af olie, gas og kul.

Vores adfærd og den måde vi bruger Jordens ressourcer på ser ud til at have en direkte sammenhæng med Jordens gennemsnitstemperatur. Derfor kan vi også gøre en indsats ved at blive mere bæredygtige i vores forvaltning af naturressourcerne.

Klimaforandringer handler ikke kun om, at det bliver varmere i Danmark, og at havet stiger. Det handler i lige så høj grad om de store miljømæssige og sundhedsmæssige problemer, som nedbrydning af landskaber og ændringer i nedbørsforholdene kan få for menneskers levevilkår andre steder i verden.

 

Spørgsmål

  • Hvordan kan vi handle bedst muligt lokalt, nationalt og internationalt?
  • Hvorfor synes I, at det er vigtigt at arbejde for at begrænse CO2-udledningen, og dermed begrænse klimaforandringerne?
  • Hvordan vil I arbejde for at begrænse CO2 udledningen på skolen, i hjemmene og i lokalsamfundet?

 

Forslag til arbejdet med temaet Klimaforandringer

Undersøgelse

Lav undersøgelser så eleverne opnår indsigt i:

  • Klimaforandringerne, årsager og betydninger for vores miljø, natur og jord
  • Klimaforandringernes betydning for menneskers levevilkår i Danmark og resten
    af verden
  • Danmarks og Verdens CO2-udslip
  • Løsninger og muligheder for at sænke CO2-udslippet på skolen, lokalt og nationalt
  • Det lokale energiforbrug og energiforsyning
  • Alternativer  til kulkraftværker og andre typer kraftværker, som ikke er CO2-neutrale
  • Kommunens planer for energi og for klimatilpasning

Eksempler på undersøgelser

  • Undersøg hvad klimaforandringerne er, og hvad de skyldes
  • Undersøg hvilken betydning klimaforandringerne har for menneske og natur
  • Undersøg den lokale energiforsyning og det lokale energiforbrug
  • Undersøg og vurder tekniske løsninger og muligheder for besparelser
  • Undersøg kommunens planer for klima (fx opsætning af vindmøller)
  • Byg eller afprøv modeller af solfangere, solceller, vindmøller m.m.

 

Ud af skolen

Besøg ud af skolen - for eksempel:

  • En energiforbrugende virksomhed. Undersøg  energiforbrug samt deres tanker og handlinger for energibesparelser.
  • Energiproducent - hvoraf produktionen er på grundlag af vedvarende energi
  • Virksomheder, offentlige myndigheder, organisationer m.m., der arbejder med CO2
    besparende løsninger
  • Energiværksteder, eksperimentarier osv.

 

Gør en forskel

Gennemfør mindst en indsats for at begrænse klimaforandringerne. For eksempel:

  • Spar så meget CO2 på skolen som overhovedet muligt gennem en indsats, der varer udover projektets periode
  • Gennemfør CO2-besparelsesprojekter i hjem, institutioner, virksomheder m.fl. Besparelserne kan gennemføres i form af klimakontrakter, hvor deltagerne lover at spare en vis mængde CO2 i en bestemt periode (se evt. ideoplæg på Grønt Flag Grøn Skoles hjemmeside)
  • Udarbejd anbefalinger til kommunen, til hjemmene, til virksomheder/institutioner om, hvor de kan spare CO2
  • Inddrag eleverne i overvejelserne og installeringen af nye CO2-besparende installationer på skolen fx solfanger, vindmølle, varmepumpe eller anden CO2-besparende teknologi

 

Informer og involver

Eleverne kan arbejde med formidlingsindsatser, for eksempel kan de:

  • Lave information om klimaforandringer og besparelsesforslag til hjemmet og institutionen
  • Fortælle om projektet på skolens hjemmeside
  • Lave en debataften på skolen, hvor I inviterer politikere og debattører til at diskutere klimaforandringer og konsekvenser heraf
  • Fortælle om arbejdet i de lokale medier

Materialer og inspiration til undervisning om klimaforandringer

En verden til fælles

En Verden Til Fælles

Giv jeres elever en forståelse af klimaforandringernes konsekvenser for børn og unges liv og fremtid i Tanzania og Uganda. Materialet tager udgangspunkt i Verdensmålene og styrker elevernes demokratiske medborgerskab og handlekompetence. Undervisningsmaterialet knytter sig til mellemtrinnet og til udskolingen.

Klimafolkemødet logo

Kom med til Klimafolkemødet

Klimafolkemødet er en årlig begivenhed, som sætter klimaet øverst på dagsordenen i tre dage i starten af september – både for borgere, fagfolk og politikere. Klimafolkemødet i 2023 finder sted d. 31- august - 2. september i Middelfart. 

Klimaabassaden logo

Sustainable.dk

Danmarks grønne tænketank, Concito, står bag Klimaambassaden, som har udviklet Sustainable.dk, der tilbyder undervisningsforløb om forbrug, klimaftryk og energi til udskolingen.

 

Norden i skolen logo

Norden i Skolen

Norden i Skolen er en gratis undervisningsplatform, som giver dig muligheden for at arbejde med blandt andet "klima og natur". Her kan du finde forskellige undervisningsmaterialer om klimaforandringerne til udskolingsklasserne. Lær blandt andet om oliejagt i arktis og skovens ressourcer. 

Ice Frontiers Grønland - screenshot

Ice Frontiers - smelter Grønland?

Online materiale til ungdomsuddannelser med måleprogram, hvor eleverne kan bruge klimaforskernes metoder, når de sammenligner grønlandske gletsjere i fortid og nutid ved hjælp af historiske flyfotos og moderne satellitfotos af gletsjere.

Projekt Edison logo

Projekt Edison

Projekt Edison er en sjov og lærerig opfinderkonkurrence skabt af Fonden for Entreprenørskab og målrettet elever i 6. og 7. klasse. Gennem konkurrencen gennemgår eleverne en innovativ læringsproces. I 2021 er temaet: "Klima - hvordan kan du gøre en forskel?" Projekt Edison løber fra start august til uge 47 2021, hvor der er landsfinale.

Klimahandledag

National Klimahandledag for gymnasieskoler

Gymnasieskolernes Klimaalliance har planlagt en national Klimahandledag den 22. september 2023. Formålet med dagen er at sætte spotlight på gymnasiernes arbejde med klima- og bæredygtighedsdagsordenen. 

GrowBot

GrowBot Universe

Lær dine elever at dyrke basilikum med micro:bits.
Med GrowBot Universe kan dine elever dyrke deres egne grøntsager i et lukket økosystem i klasselokalet, hvor de selv programmerer vækstbetingelserne ved hjælp af micro:bits. På den måde får de et særligt indblik i livet som forskere eller ingeniører, der arbejder i mødet mellem teknologi, klima og sundhed. GrowBot Universe er udviklet til udskolingen og kan lånes gennem Center for Undervisningsmidler (CFU) fra. 1. november. GrowBot Universe er støttet af Novo Nordisk Fonden og er udviklet af DTU i samarbejde med CFU, Københavns Professionshøjskole og Mercantec.

 

 

Deltager_Danmark_&_CONCITO_-_HANDLEKATALOG

Klimahandling i Fællesskab

I dette handlekatalog har DeltagerDanmark og CONCITO samlet en række projektforslag til, hvordan man kan være med til at gøre ens boligforening, landsbyfællesskab, gade eller lokalsamfund grønnere i fællesskab med andre - det kunne også være jeres skole. Handlekataloget henvender sig til alle, som ønsker at tage initiativ til og drømmer om at komme i gang med et eller flere meningsfulde klimaprojekter.

Klimakamp.nu

Klimakamp.nu

Klimakamp.nu indeholder gratis læremidler til naturfagene til undervisningen om FNs 17 Verdensmål for bæredygtig udvikling – relateret til elevernes egen verden. De tre elevbøger, der er målrettet hhv. indskoling, mellemtrin og udskoling har klimamålene som omdrejningspunkt, og det kan downloades som e-bøger eller bestilles gratis.

Ørsted

Vores Hjem

Ørsted har sammen med Verdensnaturfonden WWF og Ordet Fanger udviklet undervisningsmaterialet ’Vores hjem’, der formidler viden om klimaet i børnehøjde og italesætter klimaudfordringer med fokus på løsningerne for en grøn og bæredygtig fremtid. Her finder du undervisningsmateriale til børnehaveklasse og 1. klasse.

Sammen

Skab ungt engagement i klimaforandringerne

Nordisk Ministerråd har udviklet et hæfte, som stiller redskaber, viden og workshopaktiviteter til at skabe engagement i klimaforandringer blandt unge mennesker. Hæftet er tiltænkt gymnasieelever, og kan bruges fleksibelt ifm. undervisningen.