Om Grøn Skole

Grøn Skole er Friluftsrådets undervisningsprogram for uddannelse i bæredygtig udvikling med natur, miljø og udeliv som centrale omdrejningspunkter.
Miljøet på Kobberbakkeskole afd. Rønnebæk

Elevernes uddannelse skal bidrage til, at børn og unge bliver aktive medborgere, der blandt andet kan tage hånd om vores natur og miljø.

Når eleverne er med til at tage initiativ til og gennemføre handlinger for en bedre natur og et bedre miljø, får de mere engagement, viden, forståelse og lyst til at gøre en forskel.

Eleverne skal opnå faglig viden og indsigt gennem hele deres skolegang, men de bør også få erfaringer med at handle på aktuelle problemstillinger og omsætte viden og indsigt til konkrete projekter, der er med til at gøre en forskel.

Grøn Skole bringer skolen og lokalområdet i spil som en ramme, hvor eleverne kan opleve at bidrage til konkrete og håndgribelige resultater, der bidrager til en rigere natur og større miljøbevidsthed.

Grøn Skole er samtidig en fleksibel ramme, som den enkelte uddannelsesinstitution kan udfylde, så det passer til de lokale indsatser, fokusområder og årshjul.

Programmet bygger på 7 trin, som en Grøn Skole skal igennem

”Vi vil være en grøn og bæredygtig kommune, hvor børn og unge med afsæt i Verdensmålene uddannes til at blive aktive medborgere, der kan tage hånd om og opnå viden om vores lokale natur og miljø.
Når eleverne tilegner sig viden, og aktivt er med til at foreslå og gennemføre handlinger for en bedre natur, et bedre miljø eller en øget genanvendelse, bidrager det til engagement, forståelse og lyst til at gøre en forskel.
Det sker gennem Grøn Skole-programmet, hvor bl.a. miljørådene har fokus på inddragelse af elevernes perspektiv”.
Jan Nymark Thaysen, Rådmand for Skoleforvaltningen i Aalborg Kommune​​​​​​
lære om natur og miljø
Grøn Skole er Danmarks største undervisningsprogram indenfor bæredygtighed, miljø, natur og friluftsliv. Vær med i vores grønne netværk sammen med en masse andre skoler. Sammen gør vi en forskel.
De syv trin i Grøn Skole
Grøn Skole-programmet guider jer trin for trin til en bæredygtig udvikling af skolen og til at modtage Det Grønne Flag.
Bæredygtiged ikon
Find inspiration til jeres Grøn Skole-arbejdet i programmets 12 temaer. Det giver jer en ramme om og organisering af årets grønne arbejde med en fælles sag. Se eksempelvis temaet Natur.