Birig natur

Med dette forløb fra Astra skal undersøge naturens mangfoldighed med fokus på bier og deres levesteder. Forløbet er et eksempel på, hvordan der på mellemtrinnet kan arbejdes undersøgelses- og problembaseret.
Humlebi

Formålet med forløbet er, at eleverne erfarer, at de kan handle konkret for at øge biodiversiteten. Forløbet skal bidrage til elevernes erkendelse af, at naturen er rig på biodiversitet, som ordlyden af erkendelse 4 i Naturvidenskabens ABC er.

I forløbet arbejdes der især med elevernes udvikling af undersøgelses- og kommunikationskompetencer. Forløbets fokus er valgt, så det stemmer overens med det, læseplanen for natur/teknologi beskriver på 5.-6. klassetrin: Inden for ‘undersøgelse’ drejer det sig blandt andet om, at eleverne stifter bekendtskab med eksperiment med inddragelse af hypoteser, samt at de videreudvikler deres observationsevne. Inden for kommunikation udfordres eleverne til at argumentere med inddragelse af naturfaglig viden og at gå fra det beskrivende til det stadig mere forklarende.

Dette forløb er en del af projektet Naturvidenskabens ABC’s erkendelse 4: ‘Naturen er rig på biodiversitet

Find mere inspiration til din undervisning

Bæredygtiged ikon
Find inspiration til jeres Grøn Skole-arbejdet i programmets 12 temaer. Det giver jer en ramme om og organisering af årets grønne arbejde med en fælles sag. Se eksempelvis temaet Natur.
Biodiversitetspyramide
Miljøorganisationen NOAH har lavet undervisningsmaterialet "Vi deler én klode", der henvender sig til 3.-4. klasse. Her er "Biodiversitetspyramiden" et af fire underemner.
Pige med drage
Alle dagtilbud og skoler er inviteret med til Naturens Uge i uge 36. Få overblik over aktiviteterne, og tag børnene med ud i naturen.