Vand

97% af al vand på Jorden er saltvand. Kun en ganske lille del af de resterende 3% er tilgængeligt som drikkevandsressourcer. Den største del af ferskvandet findes som vanddamp i atmosfæren eller som is ved polerne.
Gummistøvler i vandpyt

Solens tilfører Jorden energi og sørger for, at vandet bevæger sig, og dermed bliver vandkredsløbet holdt i gang.

Rent biologisk er vand en forudsætning for liv, og dermed har alle mennesker brug for vand for at kroppens komplicerede processer virker.

Vand er desuden vigtig, fordi det fungerer som transportør af stoffer og materialer, og dermed har vand stor betydning for, hvordan Jordens landskaber bliver udformet.

Når vi arbejder med at beskrive "levevilkårene i verdens egne" er det vigtigt at undersøge forholdet mellem adgangen til rent drikkevand og sundhed. Fattigdom og den ulige fordeling af verdens ressourcer handler nemlig i høj grad også om adgangen til rent drikkevand.

Flere centrale faglige begreber, som I kan komme ind på i arbejdet med temaet Vand:

Bæredygtig udvikling, økonomisk udvikling og forskelle, befolknings- og byudvikling, kredsløb, ressourcer, vandmolekylet, hydrosfæren, vandressourcerne og erosion, transport og aflejring.
 

Temaet Vand kan behandles på flere niveauer:
  • lokalt for eksempel med udgangspunkt i vandværket eller skolen eller familiens vandforbrug
  • regionalt for eksempel beskyttelse af vandressourcer eller nedbørsmønstre
  • globalt for eksempel vandets kredsløb eller drikkevand og sundhed, hvor der kan arbejdes med udvalgte regioner i den rige og fattige verden. Her bliver det tydeligt, at vand som ressource har stor betydning for levevilkårene. Vand kan i en global verden ikke ses isoleret og kun med lokale øjne. Vand er i dag en af de største globale udfordringer og ikke længere kun et spørgsmål om at sikre alle i verden adgang til vand og sanitet. Med klimaforandringer og urbanisering får vand øget betydning for de fleste af verdens byer, og er allerede nu en vigtig driver for innovation og byudvikling verden over.

 

Forslag til arbejdet med temaet Vand

Undersøgelse

Lav undersøgelser, så eleverne opnår indsigt i at:

  • Vand er noget, vi er afhængige af og bruger mange steder i vores dagligdag
  • Det ikke er alt vand, vi kan drikke
  • Vandet har sit eget kredsløb
  • Vandet bliver behandlet før og efter, vi har brugt det
  • Vand er en ressource, som vi skal passe på 
  • Rent drikkevand er en mangelvare andre steder i verden

Eksempler på undersøgelser: 

  • Undersøg, hvor skolens vand kommer fra, hvor det løber hen, og hvad der sker med vandet undervejs (Eksempelvis undersøg vandets vej rundt på skolen)
  • Undersøg, hvor meget vand skolen bruger
  • Undersøg vandets kredsløb
  • Undersøg grundvandskvaliteten i Danmark i dag, og sammenlign den med grundvandkvaliteten før i tiden
  • Undersøg eventuelle trusler mod grundvandet
  • Undersøg, hvor du bruger vand i din dagligdag
  • Undersøg mængden af rent drikkevand globalt
  • Undersøg, hvor skolen bruger vand i det daglige
  • Undersøg, hvilken betydning vores vandforbrug har for de kommende genrationer
  • Undersøg, hvilke tiltag der medvirker til, at vandforbruget reduceres

 

Ud af skolen

Besøg ud af skolen, for eksempel

  • Vandværk
  • Rensningsanlæg
  • Vandforbrugere (restauranter, vaskerier, landmænd, svømmehal eller lignende)

 

Gør en forskel

Skolen skal arbejde på at sænke vandforbruget. Miljørådet skal sætte et mål for skolens vandbesparelser, det kunne for eksempel være 10 procent.

Målet afhænger blandt andet af skolens tekniske løsninger, og hvornår skolen sidst har haft fokus på vand og vandforbrug. Har I på skolen arbejdet med temaet flere gang, og vurderer I, at det ikke er muligt at lave yderligere besparelser på vandforbruget på skolen, kan kampagnen udvides til hjemmene.

Prøv at se, hvor meget eleverne kan spare på vandet i hjemmene. 

Inden I går i gang, kan I stille jer selv spørgsmålene:

  • Hvorfor synes I, at det er vigtigt at arbejde for at sænke vandforbruget  derhjemme, på jeres skole og i kommunen?
  • Hvordan vil I arbejde for, at jeres skole og kommune opnår besparelser på vandforbruget?

 

Informer og involver

Eleverne kan arbejde med formidlingsindsatser, for eksempel kan de:

  • Lave en udstilling om vand og vandbesparelser for eksempel i det lokale indkøbscenter, bibliotek, kommune
  • Lave en hjemmeside, der fortæller om skolens arbejde med temaet vand
  • Skrive artikler om vandforbrug og vandressourcer til den lokale avis
  • Lave en pjece om vandbesparelser og vandforbrug, som deles ud i lokalområdet
  • Afholde en debataften med lokale personer og virksomheder, der arbejder med vand og vandforbrug

Materialer og inspiration til undervisning om vand

Vand - et hav af oplevelser logo

Vand - et hav af oplevelser

Find undervisningsmateriale om vand og lær blandt andet dine elever om havets enorme kræfter. Der er materiale til både indskoling, mellemtrin og udskoling. Skolematerialet er fra Experimentariumets særudstilling VAND - et hav af oplevelser.

Illustration af Vandets Vej

Vandets Vej

Gå på opdagelse i Vandetsvej.dk og lær om vandets kredsløb, grundvand, vandværker, vandforbrug, kloak, renseanlæg, vandmiljø og klimatilpasning. Vandetsvej.dk tilbyder materialer til både mellemtrinnet og udskolingen.

En skole klasse er ude med Hovedet i Havet

De Dyrebare Dråber

Undervisningsforløbet handler om drikkevandsforsyningen nu og i fremtiden. Teknologierne bag vandets kredsløb og dyrs tilpasning vil bl.a. blive behandlet i forløbet, og det retter sig mod udskolingen.

Forsyningen i skolen med verdensmålslogo

Forsyningen i skolen

Forsyningen i Skolen er et samarbejde mellem ARC, BIOFOS, HOFOR og Vestforbrænding.
Her får du viden om forsyningsnettet i dit lokalområde. Du kan læse om Åben Skole-aktiviteter og finde ud af hvilke besøgstjenester, I kan besøge. Det er også muligt at finde undervisningsmateriale om forbrug, energi og ressourcer.

Illustration fra Grundvandet i Danmark

Grundvandet i Danmark

Materiale om grundvandet rettet mod de ældste klasser i grundskolen i geografi/geologi, fysik/kemi og biologi. Indholdet tager afsæt i forskningen på Københavns Universitet, og materialet rummer både forsøg, film, interviews og tekster om grundvandet. Udviklet af SCIENCE Skoletjeneste og Cirkus Naturligvis.

Udeskole-Pige undersøger sten på en mark

Udeskole.nu

Udeskole.nu er et gratis e-læringsmateriale til alle landets skoler. Lærere, pædagoger og skoleledelse kan bruge materialet som hjælp til implementering, udvikling eller evaluering af udeskole på deres skole.