Friluftsliv

Naturen, parker og andre mindre områder, der hvor vi bor, giver os masser af muligheder for friluftsliv, men samtidig er der også mange uudnyttede muligheder. Friluftsliv er med til give os et sundt liv gennem aktivitet og positive oplevelser.
barn klatrer i højt træ

Friluftsliv gør børn gladere og klogere. Det styrker deres motorik, læring og personlige udvikling. Udover at friluftsliv medvirker til et sundt liv, bidrager det også til et mere nuanceret natursyn. Gennem friluftsliv opstår muligheden for at indgå i relationer med udgangspunkt i interesser. Samtidig kan vi som borgere inddrage naturen og omgivelserne i en aktiv fritid med oplevelser og bevægelse. Det åbne land, skoven og selv byen er altså grundlaget for et sundt og aktivt friluftsliv. Friluftsliv er dermed i høj grad forbundet med livskvalitet og sundhed.

Spørgsmål

• Hvilke muligheder for friluftsliv bør der være for børn, unge og voksne, der hvor I bor?
  • Hvad vil I gerne arbejde for mht. friluftsliv på jeres skole og i jeres
    kommune?

Forslag til arbejdet med temaet Friluftsliv

Undersøgelser

Lav undersøgelser, så eleverne opnår indsigt i:

• Forskellige muligheder for friluftsliv i kommunen
  • Hvilke typer af friluftsliv forskellige aldersgrupper benytter
  • Hvordan friluftsliv påvirker vores helbred
  • Hvilke klubber og foreninger, der findes i lokalområdet
  • Hvordan friluftslivet påvirker naturen

Eksempler på undersøgelser:

• Kortlægning af børn og unges friluftsliv
  • Interviews af foreninger, kommunen, borgere, andre elever om deres holdning til friluftsliv og mulighederne for friluftsliv
  • Kommunens friluftspolitik (Er der udviklet en friluftspolitik?)
  • Adgangsforhold til naturen (grønne områder, diger, stier, skove osv.)
  • Undersøg mulighederne for at oprette en kløversti i lokalområdet

Ud af skolen

Besøg ud af skolen, fx:

• Undersøg friluftslivet i lokalområdet. Besøg forskellige lokaliteter, giv en vurdering af lokaliteterne
  • Besøg en lokal organisation/klub for friluftsliv
  • Besøg kommunen og undersøg kommunens planer for friluftsliv

Gør en forskel

Eksempler på indsatser:

• Konkretiser jeres visioner. Udarbejd forslag til bedre friluftsliv i nogle af de områder, I har undersøgt. Gå evt. i samarbejde med kommunen eller en organisation/klub
  • Fremlæg jeres forslag (fx i form af tegninger, modeller) for kommunen, organisationer, klubber og andre, der er med til at bestemme om friluftslivet
  • Prøv at gennemføre nogle af projekterne enten selv eller med hjælp fra forældre eller andre voksne.
  • Udarbejd en handleplan for, hvordan friluftsliv kan indgå i skolens undervisning (fx idræt)
  • Indgå et samarbejde med en skovejer, moseejer eller andre
  • Lav en trampesti

Informer og involver

Formidlingsindsatser som:

• Artikler i lokalaviser, indslag i lokal-tv, pjecer, video, skolens hjemmeside, lokale hjemmesider, informationsmøder, mobiltelefoner osv.
  • Lav et møde/event, hvor I præsenterer jeres ideer for beslutningstagere i kommunen, forældre, presse m.fl.
  • Afhold en friluftsdag, hvor I inviterer forældre, andre elever, politikere m.m. til at afprøve nogle af jeres friluftstiltag fx en gåtur på jeres sti.

Materialer og inspiration til undervisningen om friluftsliv

Den lille spejderuge

Den Lille Spejderuge

Den lille spejderuge er en uge for børnehaveklasser, som ligger hvert år i uge 16. I fem dage skal lærere og elever udforske spejderlivet med oplevelser i det fri og derigennem styrke fællesskabet.

Naturligvis

Bliv Naturligvis

Bliv Naturligvis er et gratis formidlingstilbud fra Danmarks Jægerforbund og Danmarks Sportsfiskerforbund, der giver inspiration til forløb om natur, jagt og lystfiskeri.

naturens uge 2

Naturens Uge

Naturens Uge er Danmarks Naturfredningsforenings årlige mærkedage for naturoplevelser og har været afholdt siden 2004. De har desuden udviklet undervisningsmateriale om og i naturen som sagtens bruges resten af året.

Relle og Mulle

Opgaveløb i naturen

Relle og Mulle-opgaveløbet er et grydeklart løb til skoleklasser eller frilufts- og idrætsforeninger, som lærer børn om alt det, man må og ikke må i naturen.

Friluftsliv i skolen

Friluftsaktiviteter kan være et godt supplement til klasseundervisning og de mere traditionelle idrætsaktiviteter. Friluftsaktiviteter kan bringe andre kompetencer i spil hos eleverne, styrke de sociale relationer og udfordre elevernes fysiske færdigheder.

Elev fordyber sig

Skoletilbud fra Friluftsrådets medlemmer

Flere af Friluftsrådets medlemsorganisationer har en række skoletilbud, som du kan bruge i din undervisning - heriblandt forskellige aktiviteter eller undervisningsmaterialer som knytter sig til friluftsliv.

udeskoleundervisning

Udeundervisning.dk

Udeundervisning.dk er en gratis portal med inspiration og viden om udeundervisning og udeskole. Portalen blev lanceret 15. april 2020 ved skolernes genåbning med det formål at hjælpe med den aktuelle udfordring, som skolerne stod i forbindelse med genåbningen af Danmark under Covid-pandemien.

Udeskole-Pige undersøger sten på en mark

Udeskole.nu

Udeskole.nu er et gratis e-læringsmateriale til alle landets skoler. Lærere, pædagoger og skoleledelse kan bruge materialet som hjælp til implementering, udvikling eller evaluering af udeskole på deres skole.

Center for børn og natur

Center for Børn og Natur

Center for Børn og Natur og VIA understøtter det pædagogiske arbejde udenfor i skoler og dagtilbud. Her kan du finde aktiviteter og inspiration til praktisk organisering.

Skoven i Skolen

Find idéer, undervisningsforløb, viden om udeskole og meget mere hos Skoven i Skolen. Et univers om udeskole, som giver lærere og elever mulighed for at flytte undervisningen ud i naturen.

lære om natur og miljø

Børnenes Naturkanon

Børnenes Naturkanon består af 12 oplevelser i naturen, som alle børn skal have. Brug dem som inspiration til din udeundervisning.