Trin 1: Grønt råd

Det Grønne Råd er kernen i Grøn Skole-programmet og står for at diskutere nye ideer til grønne tiltag og for at organisere miljøarbejdet på skolen. Rådet skal bestå af mindst 1/3 elever - og gerne mange flere.
Miljøråd roskilde

Det Grønne Råd er centralt for det grønne arbejde og elevdeltagelsen er væsentlig, ikke kun i forhold til antal medlemmer. Det er vigtigt, at eleverne har mulighed for at involvere sig i rådsarbejdet, opnår indflydelse og føler ejerskab over projekterne. Andre medlemmer af rådet kan være lærere, servicemedarbejdere og ledere.

Der findes mange modeller for hvordan Det Grønne Råd kan nedsættes og fungere, og det er op til jeres skole, hvordan I bedst sikrer elevinddragelse og engagement.

Der er inspiration at hente fra andre skolers forskellige måder at sammensætte og organisere arbejdet i Det Grønne Råd på.

Konkrete eksempler på forskellige modeller:

  • Det Grønne Råd kan bestå af elever fra bestemte årgange, så det at deltage i rådet forbindes med bestemte klassetrin.
  • Grupper af elever eller hele årgange kan som "miljøpatruljer", "klimapiloter", "energiagenter" eller lignende stå for at koordinere skolens grønne arbejde.
  • En mindre gruppe særligt engagerede elever kan udgøre kernen i Det Grønne Råd, men rådet kan så udvides med flere medlemmer i løbet af skoleåret, når der er behov for det.
  • Det Grønne Råd kan fordele sig i grupper, så der er forskel på hvilke opgaver og roller, man påtager sig i rådet.
  • Et velfungerende elevråd kan også udgøre Det Grønne Råd, men det kan være en fordel at have et særskilt elevmiljøråd med klasserepræsentanter.
  • Nogle skoler har særlige diplomer til "de grønne rødder" eller har andre måder at anerkende indsatsen og gøre deltagelsen til noget særligt på.

 

Se, hvad Grønt Råd på Frederiksborg Gymnasium og HF laver. Her fortæller skolens bæredygtighedskoordinator, Claus Gudum, om skolens grønne arbejde.

Ved at trykke play accepterer du cookies fra ekstern video-leverandør

 

Ønsker I at opstarte et miljøråd, så deltag i en af vores workshops til efteråret.

Læs beretningen om at starte et miljøråd:

Det kræver flere ting for et frø at spire; et frø har brug for næringsrig jord, det har brug for sollys og vand. Det er de grundlæggende parametre for, at et frø kan spire og blive til en plante. Hvis en af disse væsentlige parametre ikke er til stede, vil frøet ikke spire. Sådan er det også er det også med ideer og ambitioner. For at få en god idé til at gro, har man brug for en plan og et hold. Jeg startede med en ambition. En ambition om at sprede opmærksomhed omkring klima- og miljømæssige udfordringer, der præger vores planet. En ambition om at inspirere menneskerne omkring mig og øge deres klima- og miljøbevidsthed. Som et frø, så havde denne ambition også sine væsentlige parametre.
Jeg gik i ottende klasse, da jeg hørte om Friluftsrådets program, ”Grønt flag, grøn skole”, og jeg besluttede mig for at oprette et miljøråd på min folkeskole, fordi jeg så en mulighed for at gøre en forskel, der rakte ud over min individuelle indsats. Jeg undersøgte programmet grundigt og lagde en plan. Jeg var det eneste medlem i rådet, da jeg gik op til vores skoleinspektør og fremlagde ideen for ham. Efter det, så fik min plan støtte fra skolens ledelse, så jeg manglede at finde et hold. Vi var i alt fem elever, der alle delte denne ambition, men ingen lærer. Da skolen trådte ind i det officielle program, der planlagde vi vores projekter for hele året, vi satte realistiske mål, men vi begrænsede os ikke.
Det gik fra projekter om genanvendelse af printerpapir til at planlægge en emnedag for hele skolen. Jeg brugte det meste af min tid i niende klasse på at være miljørådsformand for et hold, der blev på fjorten elever. H.C. Ørsted kom op med ordet ”ildsjæl”, et ord, som lærerne på min folkeskole brugte til at beskrive mig. Det var ikke nemt at lede et miljøråd, og det var især svært, fordi nogle opgaver i sammenhæng med et miljøråd kræver hjælp fra en lærer. Vores problem var, at vi elever var mere passionerede om sagen end lærerne. Det er forståeligt, for i mit tilfælde, så havde jeg selv taget initiativ. For at bevare et godt miljøråd, er det en god idé at finde passionerede lærere. For en lærer, der gør initiativ, der er det vigtigt at finde elever, som er passionerede. Det er et sammenarbejde, det er en passion, og grundlæggelsen af et miljøråd, var for mig, en af de bedste beslutninger, jeg har truffet. Det har givet mig gode formidlingsevner, det har lært mig om ansvar og lederskab, og det har lært mig, at samarbejde er den bedste måde, hvorpå man opnår sine mål.
Så hvad sker der, hvis en af disse væsentlige parametre forsvinder, hvordan får man så sit frø til at spire og gro?
Jeg er overbevist om, at processen ville havde været hurtigere, hvis vi havde haft lærere, der havde taget vores ambitioner mere seriøse. Medlemmerne rangerede fra sjette til niende klasse, og i fællesskab, der bidrog vi alle til at planlægge en Green Day for vores skole. Med hjælp fra vores kontaktperson, der indkaldte vi en del lærer til et møde, hvor vi skulle fremlægge vores plan, der havde været færdig længe, men ingen lærere mødte op. Det er svært at få et frø til at spire, hvis den står i skygge. Vores plan blev hele tiden tilsidesat, men samtidig mødte lærerne altid vores bestræbelser med forundring – vi overraskede dem med, hvad vi var i stand til.
Greta Thunberg siger ”No one is too small to make a difference.” det er en god indstilling, når man har et miljøråd, der næsten udelukkende er elevdrevet. Vi blev hædret for vores indsats, men mit hold og jeg kunne havde nået så meget mere i den tid, hvor jeg var formand, hvis vi havde haft opbakning i vores proces. Selvom vores Green Day plan havde været færdig længe, blev den ikke afholdt i min tid som formand, da den var planlagt til ugen efter skolenedlukningen i marts 2020.
At lave en emnedag krævede ikke mere, end et skema og ideer til projekter. Vi skabte en skabelon, der bestod af et skema, en udførlig fremgangsmåde til de enkle projekter og tilhørende læringsmål. Den er udelukkende udarbejdet af miljørådets fjorten elever, og vi lavede fælles deadlines, så vi kunne færdiggøre planen. Formålet med dagen er at undervise elever i klima og miljø. Vi bruger ti år i folkeskolen, og vi skal derfor også have mere fokus på klimaforandringer, vi er nødt til at skabe opmærksomhed, så alle ildsjælene derude kan få deres planer til at gro, og forhåbentlig kan min oplevelse med Friluftsrådets program inspirere andre til at se, at man sagtens både kan gå i skole og være miljøaktivist. Et godt miljøråd har brug for et stærkt samarbejde mellem elever og lærer. Det har brug for klare retningslinjer, planlagte møder og passioneret energi. Det er det, der skal til, hvis man vil have sit frø til at gro.
Matilde Bondo Dydensborg,Gymnasieelev på Egedal Gymnasium og HF og tidligere formand for Miljørådet Frederikssund Private Realskole
Mathilde Egedal Gym og HF

Læs om de syv trin

Bæredygtiged ikon
En Grøn Vision er en fælles programerklæring for hele skolen, der både handler om, hvilke værdier skolen stræber efter, og hvordan skolen arbejde for at nå sine grønne mål.
Plantekasse på Kirke Hyllinge Skole
Hvert år skal I gøre status over skolens nuværende udgangspunkt og muligheder for forbedringer i forhold til bæredygtighed.
 grøn handleplan grønt råd
Den Grønne Handleplan er beskrivelsen af, hvordan skolen vil arbejde frem mod mål fra visionen og jeres konkrete planer for handlinger og aktiviteter.
Rønnebæk Skole skolehave Grøn Skole
Beskrivelsen af jeres Grønne Handlinger er både en løbende opfølgning på handleplanen og en evaluering af jeres indsats.
Børn til fællesspisning i skolehave
Grøn Undervisning er når natur, miljø og bæredygtighed har indgået i undervisningen. Grønne undervisnings-aktiviteter er centralt for skolens grønne arbejde.
ikon der viser en avis forside
Et vigtigt element i Grøn Skole-programmet er, at eleverne informerer om deres grønne erfaringer og involverer sig i den bæredygtige udvikling, der foregår uden for skolen.