De grønne grundskoler

Grøn Skole er et undervisningsprogram for bæredygtig udvikling med natur, miljø og udeliv som omdrejningspunkter. Læs mere om programmet og find inspiration til jeres grønne arbejde.
Børn i skov

Grøn Skole-programmet arbejder for, at børn og unge bliver aktive medborgere, der kan tage hånd om vores natur og miljø. Når eleverne er med til at foreslå og gennemføre handlinger for en bedre natur og et bedre miljø, bidrager det til engagement, viden, forståelse og lyst til at gøre en forskel.

Grøn Skole er samtidig en fleksibel ramme for den enkelte skoles indsats for at sætte bæredygtighed på dagsordenen. Programmet rummer nogle faste strukturer bundet op på de syv trin, som gør sig gældende for alle grønne skoler i det internationale program i mere end 70 lande.

I tilpasser selv jeres aktiviteter til skolens hverdag og muligheder. For at opnå det grønne flag skal I leve op til de syv trin.

Her kan du læse mere om de syv trin

Når kriterierne til certificeringen er opfyldt og dokumenteret, tildeler Friluftsrådet skolen Det Grønne Flag for et år ad gangen.

Klar til at indsende en rapport? Så skal du logge ind her

Sådan kan I arbejde med Grøn Skole på jeres skole

Få inspiration til, hvordan I får mest ud af jeres Grøn Skole-arbejde.

børn undersøger farver i naturen
Flere hundrede grundskoler er del af Grøn Skole-programmet, og alle steder bliver det lavet kreative og udviklende grønne indsatser. Som inspiration har vi samlet en række eksempler til jer.
Bæredygtiged ikon
Find inspiration til jeres Grøn Skole-arbejdet i programmets 12 temaer. Det giver jer en ramme om og organisering af årets grønne arbejde med en fælles sag. Se eksempelvis temaet Natur.
De syv trin i Grøn Skole
Grøn Skole-programmet guider jer trin for trin til en bæredygtig udvikling af skolen og til at modtage Det Grønne Flag.

Bliv en del af Grøn Skole

Meld din skole ind i Grøn Skole og bliv en del af Danmarks største grønne netværk.